יום ו', כו’ באב תשע”ד
דף הבית דברים טובים בלוריא הנהגה מוסדית בית ספר בקהילה אלבום תמונות חדר מורים יצירת קשר

א. נעים להכיר בית- ספר לוריא לאומנויות: בית- הספר נקרא על- שמו של ד"ר יוסף לוריא (1871-1937) שהיה עיתונאי, מורה, מנהל מרכז המורים ומנהל מחלקת החינוך של ההסתדרות הציונית. בית- הספר מוותיקי בתי- הספר היסודיים בעיר ירושלים. תחילת פעילותו, בשנת 1955, בבית דירות ברחוב הפלמ"ח ובשנת 1967 הועבר למשכנו הנוכחי. במהלך חופשת הקיץ שופצה חצר בית- הספר, במימון משרד החינוך ומנהלת החינוך בירושלים. במסגרת השיפוץ נבנו: אמפיתיאטרון, בימות מתופפים, פינות יצירה ופינות ישיבה, המייצגים את חזונו החינוכי של בית- הספר. במהלך שנת הלימודים תשע"ב שופצה מבואת הכניסה לבית הספר.תוספות לכרטיס ביקור לוריא-תשעד.doc ב. תוכניות לימודיות- חברתיות- חברת הילדים: 1. "כבוד האדם" - במהלך שלוש השנים האחרונות פעלה בבית- הספר תוכנית "כבוד האדם" במימונה של קרן ון-ליר הולנד. כלל באי בית- הספר למדו והתנסו בסוגיות הקשורות לכבוד האדם מתוך כוונה להביא לאקלים חינוכי מיטבי בשהייה בבית- הספר ובקרב הקהילה הרחבה יותר אחה"צ. במהלך ארבע השנים האחרונות גובשה בבית- הספר קבוצת "תלמידים מגשרים" שהוכשרה במשך מספר חודשים, על-מנת ליישב סכסוכים בחברת הילדים, תוך עצמאות וללא תיווך של צוות המורים. בדרך זו לומדים התלמידים כי קונפליקטים הם דבר טבעי בחברה האנושית מעצם היותנו בני-אדם בעלי מחשבות, דעות, אמונות ורצונות שונים וכי ניתן ליישבם בדרך של פשרה בה שני הצדדים הגיעו לפתרון מושכל ומוסכם. אנו מאמינים כי קונפליקט הוא הזדמנות לשינוי, ללמידה על עצמנו ועל אחרים, ליצירתיות, להתפתחות מערכת יחסים, לצמיחה אישית וקהילתית. בכל שנה אנו מרחיבים את פעילות המגשרים ומכשירים קבוצת תלמידים נוספת. 2. בית- ספר מדגים בתוכנית החברתית- ערכית "מפתח הל"ב"- מזה שנתיים זכה בית- הספר בפרס הצטיינות על פעילות חברתית במסגרת תוכנית הליבה "מפתח הל"ב" ונחשב לבית- הספר מוביל בתחום החברתי- ערכי וכבית- ספר מדגים במנח"י. 3. שגרירי מפתח הל"ב- במסגרת מהלך זה קבוצת ילדים (כיתה, שכבה, ועדה, מועצה או כל פורום אחר) פועלת כ"שגרירי מפתח הל"ב" ויוזמת פעילויות מגוונות בחברת הילדים בהתאם לערך החודשי בתכנית החברתית- ערכית. את הפעילות של "שגרירי מפתח הל"ב" מלווה נציג הצוות החינוכי, והיא מתבצעת בסבב שבו בכל שבוע או שבועיים בחרת קבוצת ילדים אחרת היוזמת את הפעילות בשיתוף נציגי מועצת התלמידים. 4. לימודי נגינה בכיתות א'-ו'- כחלק מחזון בית- הספר בתחום המוסיקה אנו שואפים להקים תזמורת בית- ספרית. תלמידי בית- הספר נגינה במספר כלים (כינור, צ'לו, טרומבון, חצוצרה, גיטרה וקלרינט) על-ידי צוות מורים מקצועי. השנה נבנה מרכז מוסיקה חדש בבית הספר, במימון עיריית ירושלים, ובו נערכים שיעורי הנגינה. 5. תוכנית מפתחות-חל"ד- חנוך לנער על-פי דרכו- תוכנית ללימוד ערכים ומושגי יסוד במורשת ובתרבות ישראל. התוכנית פועלת בשכבת כיתות א'-ד', אחת לשבוע, תוך מטרה לחשוף בפני הלומדים את מורשתם ואת היסודות הערכיים המצויים בה ולהביאם לידי ביטוי בזהותם האישית והלאומית. העיסוק בנושאים מהתרבות היהודית מזמן לבטים ושאלות, כמו בירור מידת הקשר והשייכות שלנו לתרבות זו, מתוך הנחה שהתרבות היהודית שייכת לכל אדם יהודי המגדיר עצמו ככזה, ללא קשר להשקפתו הדתית ולאורח חייו. התוכנית מלווה בקטעי מדרש, אגדה, שירים, סיפורים ופעילויות בכתיבה ויצירה. 6. מקהלת בית- הספר- המקהלה הבית- ספרית מורכבת מ- 45 תלמידים מכיתות ב'-ו' אשר שירה היא חלק בלתי נפרד מחייהם. המקהלה מתכנסת אחת לשבוע למשך שעתיים ומתוודעת לשירים ישראלים קלאסיים ועכשוויים. מקהלת בית- הספר פתוחה בפני כל תלמיד הרואה בשירה כלי לביטוי עצמי והיא מופיעה בטקסים ואירועים בית- ספריים. 7. מנהיגות צעירה:א. מועצת התלמידים-קבוצה של מנהיגים כיתתיים מכיתות ג'-ו, הנבחרים מידי שנה. חברי המועצה פועלים כדי לשפר את חיי התלמידים בבית הספר באמצעות ייזום פרויקטים כמו הפעלת פינות "הפסקה פעילה" בתוך כותלי בית הספר בימי החורף הגשומים, "כישרונות צעירים"-מופע שבו התלמידים מופיעים ומבטאים את כישרונות הבמה שלהם, ואף קשרי קהילה עם "יד לקשיש". ב. תלמידים מגשרים- קבוצת תלמידים מכיתות ד'-ו' המסייעים ליישוב סכסוכים בחברת הילדים, תוך עצמאות וללא תיווך של צוות המורים. (כפי שפורט לעיל.)ג. נאמני ספריה ותלמידי הפסקה פעילה- תלמידים המסייעים בהפעלה השוטפת של הספרייה ובהחלפת ספרים לתלמידי הכיתות הנמוכות. קבוצת התלמידים השנייה ד. "וועדת ספורט" פועלת בהפסקות ומחלקת משחקי נופש פעיל לתלמידי בית- הספר על-מנת להנעים את זמן השהייה בחצר. ה. קבוצות העצמה בחדר ב"פינת החי"- תלמידי בית הספר מתנסים בטיפול בבעלי חיים ב"פינת החי" שהוקמה בשנת הלימודים תשע"ב. בתהליך הטיפול התלמידים מתנסים בעשייה ערכית ובשיח רגשי.ו. גננים צעירים- תלמידים מתנדבים מכל כיתות בית הספר העוסקים בטיפוח העציצים בבית הספר, השקייתם ודאגה לצמחייה בחצר.ז. סדרני ביטחון- תלמידים מכיתות ו' ו-ה' המסייעים לרכזת הביטחון הבית ספרית במשימות שונות הקשורות לביצוע תרגילים של הכנה לשעת חירום, ויבצעו תפקידים אלו בשעת הצורך, אם תהיה.ח. משמרות זהירות בדרכים-זה"ב- תלמידי כיתה ו' משמשים בתפקיד האחראי של סיוע לתלמידי בית הספר לחצות את מעברי החציה כדי להגיע לבית הספר וממנו בביטחה. התלמידים שמשמשים כמפקדים של משמרות הזה"ב מארגנים את התורנות ואחראיים על ביצועה.8. חונכויות- לאורך השנה חונכים תלמידים בוגרים תלמידים צעירים יותר במגוון נושאים לאורך השנה. מטרת החונכות ליצור תקשורת מיטבית בין תלמידים בוגרים לצעירים בבית הספר ולפתח מנהיגות צעירה. ג. פרויקטים מיוחדים ושותפים לעשייה: 1. הכשרת פרחי הוראה- מזה שלוש שנים אנו קולטים פרחי הוראה מהמכללה לחינוך ע"ש דוד ילין, מהמסלול לחינוך מיוחד. השנה קלטנו 12 סטודנטיות משנה ב' אשר נקלטו בכיתות א'-ו', בימים שלישי וחמישי. הסטודנטיות מלמדות קבוצות תלמידים כתגבור תחום דעת הנלמד בכיתה על-ידי המחנכת וכן מלמדות במליאה יחידות לימוד שנבנו במשותף עם הצוות הפדגוגי מהמכללה וצוות בית- הספר. מלבד העזרה והסיוע שמקבלים התלמידים מדי שבוע, אנו זוכים להיות הראשונים להכיר ולהטמיע דרכי הוראה ושיטות לימוד מגוונות. הסטודנטיות מלמדות את התלמידים בדרך חוויתית הנתמכת בעזרי לימוד חזותיים, משחקים ופעילויות קבוצתיות. 2. תוכנית j .v .p - בבית- הספר נקלטו השנה שלושה מתנדבים בשנת שירות, טרם גיוסם לצה"ל. התוכנית מופעלת בכיתות ה'-ו' תוך סיוע של המתנדבים בפעילויות חינוכיות יום- יומיות ובפרויקטים מיוחדים- שבוע אומ"ץ (אמונה בעצמי, מוכנות למאמץ, צופה להישגים) במתמטיקה ובאנגלית, לתלמידים מתקשים וכן מרכז למידה הפועל בבית- הספר פעמיים בשבוע בסיום יום הלימודים. 3. Y.R.F- בשנת הלימודים הקרובה יקבלו תלמידי לוריא בכיתות ג'-ו' שיעורי תגבור והעשרה שלוש פעמים בשבוע בסיום יום הלימודים, במשך 60 דקות במקצועות הליבה: עברית, אנגלית ומתמטיקה. את השיעורים ילמדו מורים מבית הספר, כשהמטרה היא התאמת ההוראה לתלמידים. התוכנית מופעלת במימון עיקרי של הקרן להתחדשות בחינוך Y.R.F.4. מתנדבים- בבית ספרנו פועלים שבעה מתנדבים במהלך ימי הלימודים. המתנדבים תומכים בהליך הלימודי.5. פרויקט פר"ח- סטודנטים תומכים בתהליכי ההוראה והלמידה של תלמידים אחרי הצהריים וגם בתוך יום הלימודים.במסגרת פר"ח אומנות מקבלים התלמידים העשרה נוספת בתחום.במסגרת פר"ח מחשבים מעמיקים התלמידים בנושאים שונים בתחום המחשב.6. שחמט- קבוצת השחמט נפגשת אחת לשבוע בימי שישי בהובלה של מתנדב בבית ספרנו.7. מורשת ישראל- תלמידי ה', ו' מעמיקים למידתם בנושא מורשת ישראל במסגרת תוכנית הבר/בת מצווה של מכון עיתים.8. פרויקט ציור- הפרויקט משותף לילדי בית הספר ולגמלאים ממועדון הגמלאים בשכונה, במהלכו לימדו הגמלאים את התלמידים טכניקות ציור.9. מפגשי מוּכָנוּת לאומנות- ילדי השכונה מוזמנים למפגשים עם תחומי האומנויות המיוחדים ללוריא בשעות אחר הצהריים בבית הספר, בהובלת צוות הוראת האומנויות של בית הספר.